O
tom, že kvalitní desky na vás nečekají jen na pultech obchodů jsem se
mohl přesvědčit u červencového vydání časopisu Muzik. Ten vychází každou
druhou středu v měsíci a pro spoustu lidiček, kteří se o hudbu zajímají,
je výborným informátorem. Každý se v tomhle anglickém časáku dočte nejžhavější
novinky o začínajících projektech, hudebních stálicích, plánovaných festivalech,
je zde obrovská zásoba recenzí na právě vycházející tituly, rozhovory
- prostě všechno co s hudbou bezprostředně souvisí. Dá se pořídit i tady
u nás a za cenu kolem dvou stovek, včetně CDčka u každého čísla, pro mě
znamená hodně. Se vzrůstajícím rozvojem internetu (jako nového zdroje
informací) to nebudou mít tištěná média v budoucnu vůbec lehké, avšak
díky kvalitním fotkám, obálce na křídě a milému zvukovému dárku, si zatím
svůj okruh čtenářů udržuje. Nutné zlo v podobě množství reklam je jedinou
negativní bolístkou každého čísla.
Přiložené CDčko mapuje projekty vydávající na labelu Guidance a zároveň
nás seznamuje s mixováním jednočleného projektu A:XUS. Music Is Our Spiritual
Guide Through Life je určitě pravdivým motem a my bychom se měli nejdříve
seznámit s panem diskžokejem.

Austin Bascom začal skládat své první věci pod pseudonymem Abacus v roce
1995. Na střídačku vydával u dvou chicagských labelů 83 West a Guidance,
kterému zůstal věrný dodnes. Ačkoliv je jeho hlavním působištěm kanadské
Toronto, americká house music ho vždycky přitahovala. Svůj druhý projekt
A:XUS rozjel teprve nedávno (začátkem roku 1999) a již první výtvor -
sambou ovlivněné EP Baghdad Cafe, které se zároveň dočkalo remixových
pokračování, ukázalo že se může label Guidance pochlubit dalším talentovaným
muzikantem. Kromě Austina zde zakotvili z těch známějších - David Alvarado,
Blue Boy, Larry Heard nebo Mark Grant (pokud si vzpomínáte - to on namíchal
pro Next Eru devátý díl Houseparty). Ale zpátky k Austinovi. Letos mu
vyšlo album Soundtrack For Life, které v sobě spojuje hned několik stylů.
Najdeme tu odkazy techna, houseu, ale i funkovější věci a klidnější acidjazzové
nahrávky. The Guidance Collection bylo namícháno exkluzivně pro Muzik
a jde o výkladní skříň toho, co v Guidance jednotliví autoři dokázali.

Prvním trackem, který tohle exkluzivní CDčko rozjíždí je You Make Me Feel
Like (Peace & Love & Happiness) od Austinova současného projektu A:XUS.
Vokály tuhle skladbu podpořila Naomi N´Sembi a už od prvních tónů je jasné,
že tahle deska je přesně určena pro pobyty u vody, relaxaci o dovolených
a vůbec pohodové trávení letních slunečných dnů (však jsem si ji také
patřičně užil:-). První Austinův mix ledacos napoví o jeho kvalitách.
Není to klasická pouštěčina a pouhé prolínání dvou tracků, na řadu přijdou
i hrátky s crossfaderem a šavlemi mixpultu, přičemž následující skladba
What You Feel In Your Heart od Dubtribe Sound System je ještě více uvolněná.
Hlavní zásluhu na tom mají všeobjímající plochy a široký zvukový prostor
tohoto tracku.

Podstatně rozjetější skladby zaútočí na vaše zlenivělé nohy díky projektům
Blue Boy a Fresh and Low. Blue Boy budete znát asi především z jejich
nejznámějšího singlu Remember Me, který posloužil i jako reklamní spot
na jedny nejmenované džíny. Skladby Funky Friday a Wind On Water jsou
opět dost unikátně propojeny a jak tak zjišťuju, Austin je hodně ve výhodě,
protože label Guidance slučuje své umělce na základě hudební pospolitosti.
Stejné cítění a velká podobnost tracků to Austinovi hodně zjednodušují.
Co skladba - to vokální příspěvek, ale vůbec to nevadí. Nejde totiž o
žádný začátečnický projev (povětšinou zpěvaček), ale o hlasovou přehlídku
a um všech zúčastněných vokalistů. Ti dokáží do deephouseových tracků
vpravit tu patřičnou šťávu a vydají ze sebe úplně všechno. V pořadí druhý
track od Fresh And Low (Stay The Night) je překvapivě ukončen, aby se
ke slovu dostala rodačka z Philadelphie - Ursula Rucker. Ta je pověstná
tím, že se v jejím podání nejedná o klasický zpěv, ale recitování básní.
Pokud si dáte tu práci a její slova si přeložíte, budete dokonale zmateni
a možná začnete přemýšlet i nad smyslem života. Strašně dlouho jsem si
lámal hlavu, odkud hlas Ursuly znám. Hned po prvních slovech bylo jasné,
že jsem ho už někde slyšel. Shodou náhod, při nedávném poslechu posledního
alba Joshe Winka (Here Hear) mě její hlas oslovil znovu, ve skladbě Sixth
Sense a mě konečně svitlo. Jasně je to ona a to ji znám ještě z projektu
4hero! Tahle verze v téměř chilloutovém remixu německých Jazzanova je
hodně podmanivá, ale do té doby šlapající deephouse úplně přetrhne. Jsem
opravdu zvědavej, jak si s tím Austin poradí, aby svůj set zase patřičně
rozdmýchal. Má dost těžký úkol, který mu nezávidím. Opět unikátní řešení
- do posledních doznívajících tónů vmíchal samotné vokály skladby I´ll
Be There od Brother Of Soul. V okamžiku kdy hlasy dozní, bicí vás vyloženě
nakopnou a vy můžete opět začít poskakovat. Austin není žádným začátečníkem
a v jeho mixu je to hodně znát. Další vlastní track A:XUS (Callin´U) je
vyjmut opět z desky Soundtrack For Life a mě tak trochu připomíná věci,
které vycházejí na labelech Nuphonic nebo skotském Glasgow Underground.
Jde celkem o nudnou smyčku poskládanou z perkusí a bubínků a zdá se, že
chtěl svoji skladbu dostat na tenhle výběr za každou cenu! Jako by si
to uvědomoval, nechá jediný track bez vokálů znít pouze chvilku a pak
pohotově naváže projektem Nu Spirit Helsinki (Colors Of My Mind). Je to
jedna z nejlepších skladeb na albu. Výtečné filtry ve vokálech vybrušují
hlasy do úctyhodných výšek, vše podbarvuje flétna a opět vás zaujme obrovský
prostor tohoto tracku, zároveň s letní lehkostí všech nástrojů.

Závěr alba v podobě jiného Austinova projektu - Abacus, patří mezi skutečné
vrcholy tohoto mixu. A aby se to dobře rýmovalo:-), zpívá zde zpěvačka
Bratticus. Docela by mě zajímalo, kolikpak jí vlastně je - její hlásek
zní totiž jak od nějaké dvanáctileté holčičky, Hodně procítěný hlas, syčivé
hi-haty, vybrnkávaná basa, rejstřík synťáku, který je hodně znát z Moralesových
skladeb - lepší závěr bych si ani neuměl představit.

Zhodnocení: Větší reklamu jsem časopisu Muzik ani nemohl udělat (ne, opravdu
nejsem jejich reklamním agentem:-). Sám odebírám konkurenční Mixmag a
tak mohu srovnávat. Tahle deska se hodně povedla. Slyšel jsem už dříve
některé Austinovy tracky nebo mixy na vinylech, ale působily na mě dost
zvláštním dojmem. Svými mixy i skladbami na tomhle albu mě však přesvědčil,
že v hudbě neřekl ještě poslední slovo. Pro mnohé sice hodně zpívané skladby,
ale proč si občas neudělat radost nenáročnou hudbou a tak nějak si odpočinout
od všeho toho stresu a uspěchanosti? Mám taky rád kvalitnější tracky s
nějakou hlubší myšlenkou, ale tohle album vám rozhodně neuškodí. Už jeho
obal s barevnými rybičkami v tmavěmodrém moři vás dokonale uvolní.
Myclick
|