TRANCE.CZ - Novinky z trance hudby, News from world trance dance music



 

Transmission 21.11.2015 dojmy

41 %
Výborné


18 %
Průměr


18 %
Zklamání


23 %
Nebyl jsem na party


Total votes: 22
Starší ankety

4.11..2008
DAVID NEWSUM - 63B CLERKENWELL ROAD
7SKIES AND STATIC BLUE - CENTRAL PARK
ADAM NICKEY - SLIDER
8 WONDERS - THE RETURN
PUSH - DREAM DESIGNER

Report z Marco V Combi:Nations:II v Amsterdamu
Druhý report z party s Paul Van Dykem
Paul Van Dyk v Praze
  More

DJ Fire - Let The Joy Rise / Midnight In Beijing
Tiësto - Elements Of Life
Simon & Shaker - Plan 9 (from Outer Space)
 

Team
Write to us
Icon
W@P
 
 



Change sending

Od posledního editorialu již uběhla spousta času, a tak je vhodná doba pro menší aktualizaci. Náš web prošel během léta poměrně revoluční proměnou, která už byla zapotřebí. Osobně moc nejsem příznivcem velkých změn, ale v tomto případě se jednalo o posun k lepšímu. Každého jistě potěšily avatary, možnost zasílání soukromých zpráv a přehlednější grafika. Koncekonců, žlutá barva, která je alfou a omegou trance.cz, byla zachována, a tak není důvod si stěžovat. O to, aby se některé diskuse nezvrhly v prachsprostý flame dbají moderátoři z řad veteránů našeho webu. V diskusním fóru se kromě tradičních hudebních témat rozproudila i zajímavá a korektní debata o globálních politických záležitostech a tradicí se stal ID Contest, který nám umožňuje si trochu procvičit paměť. Po okurkové sezóně je opět v plném proudu klubová sezóna a mnohdy je dilematem, na kterou akci zavítat. Zásadním eventem podzimu bude dozajista další díl Transmission s možná nejatraktivnějším line-upem za celou dobu existence této halovky. Na bilanci roku 2008 je poměrně brzo a hodnotit počasí je nevděčné, neboť editorialy se neobměňují příliš často a za pár měsíců bude vše jinak. A protože mě nic duchaplného nenapadá, skončím přáním hodně zábavy na nadcházejících EDM/trance akcích, kde se, doufám, sejdeme v hojném počtu.
Binary, 27.10.2008
 16.7.2002 Karel, Review

I když si možná budete myslet, že po dvou a půl letech psaní článků a recenzí pro trance.cz se tato činnost nutně musí stát rutinou, někdy nastane situace, kdy vám takřka všechny zkušenosti získané každodenní praxí jsou k ničemu. Někdy se totiž stane to, že se objeví něco, co je od většiny toho předchozího tak odlišné, že to změní vaše obvyklé postupy. Debutové album populárního britského dj-je Sashy nazvané "Airdrawndagger", které po x letech slibování konečně přichází, je přesně ten případ. Snad žádné jiné album jsem před psaním recenze neposlouchal 15x, ano čtete dobře, nejméně patnáckrát jsem si album pustil, než jsem se odvážil vůbec se pustit do recenze. Ono totiž recenzovat Sashu není jen tak a doteď si nejsem jistý, jestli zrovna já jsem tou pravou osobou, která by se o to měla snažit. Moje záliba v jiném než zrovna anglickém pojetí taneční hudby je zřejmá, nicméně do recenze jsem se již pustil, tyto řádky toho budiž důkazem. Pokud jste na tom podobně jako já (a já jsem přesvědčen, že takových je vás hodně), berte tuto recenzi jako povídání o hudbě, s kterou jste se dodnes nejpíše nesetkali a pravděpodobně ani jen tak nesetkáte. Ostatně myslím si, že i ti, kteří se hrdě hlásí k anglické odnoži taneční hudby, budou albem "Airdrawndagger" překvapeni a to nemálo.

Nejprve si ale pojďme řici pár slov a autorovi alba, o Sashovi. I dnes se najdou tací, kteří si pletou anglického dj-je Sashu s německým pop zpěvákem Sashou. Tito dva se svého času pomocí právníků hádali o své jméno, ale jak to vypadá, nevyhrál ani jeden, umělecké jméno Sasha používají dodnes oba. Sasha z britských ostrovů se narodil zhruba před třiceti roky v malém městečku ve Walesu. Od mládí inklinoval k hudbě, zejména k hraní na klavír (i když možná jej k tomu nutili rodiče, ale v tomto případě zaplaťpánbůh za to). Již od svých dj-ských začátků se Sasha lišil od ostatních tím, že hrál více melodickou, jinou hudbu než ostatní dj's, kteří hráli v Anglii v té době populární US house, apod. Hvězdná kariéra odstartovala někdy v době kolem roku 1997, kdy se Sasha stal rezidentem klubu Renaissance a kdy se seznámil s Johnem Digweedem. Společně vydali dvě kompilace, "Northern Exposure" a "Northern Exposure III: Expeditions", kterých se po celém světě prodalo více než milión kopií. Následně získala dvojice Sasha / Digweed rezidenturu v klubu Twilo v New Yorku, USA. Těch úspěchů a zajímavostí z historie Sashy se nabízí opravdu pestré množství, např. tvorba hudby k počítačové hře Wipeout 3, dále velký hit Scorchio vytvořený s Darrenem Emersonem (bývalý člen Underworld) a tak dále a tak dále. Sasha toho skutečně dokázal hodně (viz. podrobná biografie TADY), než se stal tak slavným, přesto se dodnes najdou lidé, kteří si jej pletou s jeho německým klonem, případně je Sasha jako dj / producent dosud neoslovil. Mě osobně Sasha oslovil až se skladbou Scorchio, předtím jsem jej vůbec neznal, ano je to ostuda, ale je to tak, v době kolem roku 1999-2000 jsem měl za bohy Cosmic Gate, DuMonde a spol., a rozhodně se za to nestydím, ostatně také není zač se stydět .)

Album "Airdrawndagger" je debutovým albem Sashy. V minulosti vydal několik kompilací, album složené z vlastní hudby nikdy. I když ono to s tou vlastní tvorbou není ani na "Airdrawndagger" tak stoprocentní. Sasha si totiž k tvorbě alba přizval producenty Jamese Holdena, Junkie XL, Charlieho Maye (Spooky) a zvukového inženýra Simona Wrighta. Všichni tito výše jmenovaní pánové měli být dostatečnou zárukou kvality, Sasha se nechtěl spojovat s žádnou populární zpěvačkou, možná právě proto, že to tak dnes dělá většina umělců, kteří se tímto zpravidla snaží na známé jméno nalákat další koupěchtivé poslouchače. Sasha se vyjádřil ve smyslu, že nahrávání alba bylo tou nejtěžší etapou jeho hudební kariéry, já po těch 15+ poslechnutích již vím, jestli si Sasha vymýšlel, nebo jestli lze jeho slovům věřit. Zatím ale neprozradím .) Na stránkách, které byly v souvislosti s vydáním alba spuštěny na adrese www.djsasha.com, se můžete mj. dočíst o čem album zhruba asi tak bude. Upozorňuji na to proto, že někdo by možná od alba čekal progresivní trance, sem tam nějaký breakbeat, tedy to, co Sasha prezentuje ve svých setech. Toto všechno na albu samozřejmě najdete, ale kromě toho je album rovněž plné downtempa, chill-outových zvuků (toho progressive rytmu tam zase tolik není) a dohromady tvoří hudební koláž, kterou nejde zařadit do jednoho či dvou stylů. Snad jen můžeme konstatovat, že album "Airdrawndagger" je elektronická hudba. Jaká elektronická hudba přesně to je a jestli stojí za to ji poslouchat patnáctkrát, jako jsem učinil já, to se dozvíte z následujících řádků.

Na Sashových stránkách je mimo jiné popsána i zajímavá historka, která se Sashovi přihodila letos v březnu na Miami Winter Music Conference. Když tam před lidmi z hudební branže hrál svůj set a začlenil do něj několik skladeb z alba, znuděné hlavy hudebních profesionálů se prý rázem pozvedly a s poslouchaly, jaká hudba se to line z reproduktorů, tolik je skladby od Sashy zaujaly. Album, jehož 11 skladeb je poskládáno v jeden nepřerušovaný mix, má celkovou délku 68 minut a 25 sekund. Úvodní píseň "Dremples" již svojí délkou naznačuje, že půjde jen o intro, jakési uvedení do alba. Uvedení je to ovšem náramné, když jej srovnám s intry většiny jiných alb, např. německé trance a hard trance produkce, tak je to něco naprosto diametrálně odlišného. Na intro plynule navazuje druhý song, "Mr Tiddles", který je ve stylu downtempových beatů a který je stejně jako úvodní intro plný zvuků, o kterých jsem ani nevěděl, že existují (ukázka). Ano, již tady, po dvou skladbách, začínám tušit, že tohle album nebude jen tak obyčejné. Ve čtvrté minutě se do onoho downtempa přidají krásné tranceové plochy, je to jako zpomalená tranceová vrtulka, zpomalená proto, abychom si ji mohli náležitě vychutnat (nebo chcete li vyxutnat, jak s oblibou píší někteří jedinci v našem diskusním fóru). "Magnetic North" již tak plynule nenavazuje, resp. nenavazuje vůbec, zde byl použit klasický postup, tj. jedna skladba skončí a druhá začne. Stále pokračujeme v onom na počátku nastaveném opravdu klidném tempu, které musí polaskat na duši opravdu každou alespoň trochu citlivou duši. V druhé polovině skladby se přidávají další úžasné tranceové plochy (ukázka) a já si poprvé říkám, že kdyby bylo celé album takové, tak budiž, sice by zde nebyla žádná skladba se souvislým beatem, a přesto by to za to stálo.

Bez pravidelného, ať už progresivního, houseového či tranceového rytmu je i "Cloud Cuckoo". Tato skladba je více deepovější, je říznutá breakbeatem, který Sasha rád hraje ve svých setech. Hrozně moc se mi zde líbí ten breakbeatový rytmus, kdybyste v mých Sennheiser sluchátkách slyšeli, jak mocně mi tu odfukují výšky, no nedá se to ani popsat. Precizně odladěný a vybroušený zvuk, jako ten nejčistší křišťál. Když jsem se kamarádovi svěřoval, že takovou hudbu jsem ještě nikdy neslyšel, bylo mi řečeno, že něco trochu podobného můžu nalézt v skladbách od Orbital, tak uvidíme, třeba nakonec začnu poslouchat i je. "Immortal" je čistě breakbeatová skladba, ale i tak je docela agresivní / progresivní. Zas tolik se mi tenhle song nelíbí. možná je to tím, že jsem namlsán krásnými melodiemi ze začátku alba, kdo ví. V poslední minutě se ale i tohle rozjede, především díky zajímavým zvukům, které dodají písni ten správný lesk a glanc. Všechny budoucí posluchače alba musím upozornit na jednu věc. Album je docela náročné na poslech a skutečně si jej musíte pustit alespoň 5x - 10x, aby jste začali rozeznávat skladby z první poloviny, já jsem si po prvních dvou poslechnutích pamatoval jedinou skladbu, ostatní se mně spojily v jeden celek. "Fundamenta" je nejdelší skladbou na albu, má více než devět minut. První čtyři minuty jsou hodně deep, hodně breakbeat a jak jsem napsal výše, bez vícenásobného poslechu vám nejspíše budou splývat s předchozími skladbami. Ten pravý ráj přichází zhruba od 29. minuty, kdy se se přidají tajemné sci-fi zvuky, opět doprovázené mohutně odfukujícími výškami, tak dokonale znějící výšky jsem již dlouho neslyšel (myšleno v rámci celého alba, nejen v této skladbě). Ale ani tímto "Fundamenta" zdaleka nekončí, však má devět minut, na to nezapomínejme. V posledních třech minutách se rozezní úchvatná tranceová melodie, která dokazuje, že trance si lze užívat i bez pravidelných beatů (ukázka). V tomto je Sasha skutečně jedinečný a jeho skladby jsou zatím vysoce originální a inovativní směsicí breakbeatu, tranceu, downtempa a příbuzných stylů. Má to z každého stylu něco a věřte mi, že byste na tuhle hudbu tancovali, rozhodně nejde o něco, při čem by jste usnuli, i když myslím, že i do takového stavu se dá s albem "Airdrawndagger" bez problémů dostat.

"Boilerroom" se stále drží breakbeatu, Sasha musí opravdu tenhle styl milovat, když mu věnoval více než polovinu alba. "Boilerroom" je asi nejvíce deepovou skladbou alba, pokud mám vybrat skladbu, která mě na albu nejméně oslovila, je to asi tohle, byť zase, v posledních dvou minutách je to úplně odlišné!, jakmile se naplno rozezní všechny zvuky, které Sasha a jeho spolupracovníci pilovali více než rok, nedá se linoucímu se zvuku vytknout jediná věc, nezazní tu jediný nepovedený zvuk, tak moc k dokonalosti je skladba ve své druhé polovině dotažena. Takže "Boilerroom" se mi možná nelibí ve svojí první polovině, v té druhé se ale vše vynahrazuje. Osmička je moje šťastné číslo a osmá v pořadí je i skladba "Bloodlock", skladba, která se mi z alba líbí na oplátku nejvíce. Ptáte se proč? Chcete vědět, proč práve "Bloodlock" je tou skladbou, kterou si bezpečně budete pamatovat po prvním či druhém poslechu, chcete vědět proč díky této skladbě budete nuceni pouštět si album tolikrát jako já? Prozradím vám tedy ono tajemství. Skládá se ze dvou částí. Jedna se jmenuje James Holden a tou druhou je pravidelný tranceový rytmus. Ano, po více než 40 minutách se dočkáváme klasické tranceové skladby se vším všudy. Přiznám se, že když jsem album poslouchal poprvé, byl jsem hodně zmatený a až když zazněla tahle píseň, poprvé jsem se na albu chytnul. Při dalším poslouchání jsem se postupně chytal i na dalších skladbách a chcete vědět jak jsem na tom dnes? Dnes na mém neviditelném hudebním náhrdelníku, který nosím ve své hlavě, visí jako ozdobné korálky všechny skladby z alba "Airdrawndagger". "Bloodlock" se mi nesmazatelně vrylo do paměti, představte si ten nejúžasnější trance, s přenádhernou basovou linkou, poměrmě jednoduchou, ale o to dokonalejší melodií (ukázka) a to vše si dejte dohromady s tím, jak kvalitním zvukem se tohle album vyznačuje. Výsledkem je ne křišťalově, ale diamantově vybroušený tranceový démant, jenž rozzáří každou duši, která se mu postaví do cesty.

"Requiem" následně poté působí, jako by jste se ocitli někde v jiném světě, opět kosmicky ultračistý zvuk, kde to prostě nezašumí, zvuk, při kterém si budete myslet, že umíte lítat. Nevím, jestli jsou ony zvuky, které se ozývají kolem 54.minuty, z klavíru, nebo z něčeho jiného, zato ale vím, že ten kdo je stvořil, musí být naprostý hudební virtuóz a hudba pro něj musí znamenat opravdu všechno (ukázka). Opravdu nepopsatelné jsou obě tyto skladby, "Bloodlock" i "Requiem", a ač je každá v zcela odlišném stylu, hodí se k sobě jako Romeo k Jůlii. Kdyby album nyní skončilo, byl bych s ním maximálně spokojen, ale ono ještě nekončí, Sasha si pro nás připravil ještě dvě písně. "Golden Arm" je po "Bloodlock" druhou a zároveň poslední skladbou s pravidelným beatem, byť nyní to není ani tak trance, jako spíše sympatický house ve svižnějším tempu (ukázka). Skladba je protkána optimistickou náladou, jako by Sasha chtěl říct "no tak no tak, já vím moc dobře, že jsem vás těmi předchozími skladbami dostal na kolena, ale přesto, neberto to tak vážně, je to jen hudba, tak se zase pěkně seberte a pojďte si zatančit na pohodový housík" :o) Podaná paže se skutečně hodí, protože já jsem na kolenou opravdu byl a nevidím důvod, proč by tomu ve vašem případě mělo být jinak. "Wavey Gravy", poslední track alba, je zároveň pilotním singlem z alba, zrovna dnes jsem jej slyšel na Rádiu 1, když jsem stál v nechutné zácpě v centru Prahy. Těch sedm a půl minuty ve společnosti Sashy mii uběhlo velice rychle, takže i díky Sashovi se dala ta dopravní zácpa zvládnout .) Zde se Sasha vyřádil ve svém klavírním umění, pokud tedy mačkaly klavír skutečně jeho prsty, ale vzhledem k Sashově klavírní průpravě z mládí toto vidím jako vysoce pravděpodobné. Opět jsme se vrátili do zasněného tranceového breakbeatu, mistrně okořeněného již zmiňovaným klavírem a táhlými tajemnými zvuky jakoby z jiných civilizací (ukázka). Tak, pohádka končí a jsme na konci alba. Je to až neuvěřitelné, jaký smysl pro detail Sasha má, ale i poslední minuta alba je neskutečně propracovaná, jednotlivé nástroje pomalu ztišují svoji hlasitost, až je nakonec úplné ticho a vy stále nemůžete uvěřit, že album již skončilo. Dokonalý mix, zvláště když se do toho ticha začne ozývat ptačí štěbetání za otevřeným oknem, ale tohle už na albu nenajdete, to už je jiný příběh, příběh z reality ...

ZHODNOCENÍ: Co dodat? Řečeno bylo skoro vše, "Aidrawndagger" je výpravnou cestou do krystalicky čisté a propracované elektronické taneční hudby, přičemž je poskládané z hned několika stylů, z breakbeatu, downtempa, chilloutu, ambientu, tranceu a houseu a možná jsem ještě na něco zapomněl, "Airdrawndagger" rozhodně nepatří mezi alba, která jdou zařadit do nějaké škatulky. A je to tak dobře. To, že až na počátku srpna album vyjde, že si jej máte sehnat, to psát nebudu, to je myslím každému jasné. Doporučím vám jen jedno, mohu-li. Až budete album poslouchat, vypněte svůj mozek, nechte jej odpočinout si od každodenních starostí, za odměnu se vám rozšíří hudební obzory, o kterých jste si doteď možná mysleli, že už se vám rozšířit nemohou.

Tracklist:
01 - Dremples                01:23
02 - Mr Tiddles               04:53
03 - Magnetic North       05:17
04 - Cloud Cuckoo         08:26
05 - Immortal                   04:54
06 - Fundamenta            09:13
07 - Boilerroom              07:04
08 - Bloodlock                07:53
09 - Requiem                  06:08
10 - Golden Arm             05:45
11 - Wavey Gravy           07:29

Napsat názor do DISKUSE


17.12. 8:05
Trancenation 3.3.2018 v Mecce
13.12. 23:41
Aly & Fila presents FSOE
12.12. 23:21
14. 04 2018 - Ear-Gasmic "Another Dimension Edition" - Atelier Babylon / Bratislava - LINE-UP TO BE ANNOUNCED SOON
11.12. 18:47
ReadyforDisorder 8.12. v Hradci Králové
11.12. 17:15
A State Of Trance 2008 - 2017 (Radio Show)

5.11. 13:05
Off topic
12.10. 7:51
Objevil jsem Angelicu S
25.9. 14:35
sázení - ruleta
12.8. 14:46
Free tracky
4.5. 11:46
Kde sehnat bílé kalhoty?

14.12. 17:03
Andy Duguid & Kyler England - Every World Inside You
14.12. 16:49
Cosmic Gate & Emma Hewitt - Tonight (Remixes)
12.12. 17:57
Steve Allen - Tranceformation - New On VANDIT
12.12. 17:46
Solarstone & Alex Karweit - Choosing His Angels (Genix + Eskai & SNR Remixes)
12.12. 16:08
OUT NOW! Sajjad Zakaria - Rising Force [TAR#138]

15.12. 13:07
Ronny K - Dreamcatcher (Music Video)
1.12. 20:58
Cosmic Gate & Sarah Lynn - Folded Wings (Official Video)
1.12. 20:57
Markus Schulz presents Dakota - The Spirit of the Warrior (Transmission 2017 Theme)
18.11. 20:45
Foggy - Come Into My Dream (Thomas DeColita Remix)
18.11. 20:43
Lacuna - Celebrate The Summer (DJ Gollum & Empyre One Video Edit)

13.10. 20:15
Prodam trance/house/dance vinyly
12.9. 15:09
sháním náramek Above & Beyond
18.11. 16:53
PRODEJ: Trance vinyly(z let 2000 - 2008)...
21.3. 23:37
Náramky a Torques
5.12. 14:48
Plakát ATB
 
ISSN 1213-7340, © 1999 - 2017 TRANCE.CZ